Kannattaako yrityksen omaa henkilökuntaa käyttää mainoskuvauksissa esiintyjinä? Kuvaaminen ammattiesiintyjien/ mainosmallien kanssa tuo useita huomattavia etuja niin kuvausprosessin jouhevuuden kuin lopputuloksenkin kannalta.

Palkatuissa malleissa verrattuna yrityksen oman henkilökunnan käyttämiseen mainoskuvauksissa on lukuisia etuja. Mallien aikataulut on helpommin sovittavissa. Mallit eivät keskity miettimään omaa tyyliään, vaan toimivat brandin haluaman tyylin ja hahmon mukaan. He ovat usein rennompia ja innokkaampia kameran edessä ja säästävät siten kallista tuotantoaikaa. Usein yrityksen oman henkilökunnan käyttämistä esiintyjinä perustellaan autenttisuudella. Palkattua esiintyjää käyttämällä päästään kuitenkin usein autenttisemman näköiseen lopputulokseen. Budjetin osalta on oleellista myös se, että jos oman henkilökunnan aikaa ei viedä kuvausprojektiin, on heidän työaikansa käytettävissä kunkin omiin työtehtäviin. Tuottavinta ajankäyttöä on se, että jokainen tekee sitä, mihin on saanut koulutuksen ja mistä on kokemusta.

Esiintyjien palkkiot sovitaan tapauskohtaisesti riippuen projektista. Silloin tällöin törmää hyvin alhaisiin esiintyjäpalkkioihin. Hyvä nyrkkisääntö kuitenkin on, että korvauksen on vähintäänkin ylitettävä reilusti heidän päivätyöstään saama päiväpalkka. Lyhyissä avustavissa tehtävissä summa voi olla pienempi. Palkkio riippuu tarvittavista kuvankäyttöoikeuksista, sekä siitä, onko kyseessä pelkät stillkuvat vaiko video. Palkkioon vaikuttaa oleellisesti myös mikäli tarvitaan replikointia tai jos kuvaukseen liittyy kilpailukielto.

Casting / Stailaus / Katariina Kaatrasalo

NS. Tavismallit ovat tärkeässä roolissa mainoskuvauksissa

Vaikka oman henkilöstön käyttämisestä voi budjettimielessä selvitä vaikkapa lahjakortilla, niin ongelmia saattaa syntyä mikäli kuvattu henkilö esimerkiksi kuvaksen jälkeen vaihtaa työpaikkaa. Tämäntyylisiä asioita ei välttämättä aina oteta ennakkoon tarpeeksi huomioon. Mikäli kuvauksissa on useampia henkiöitä, voi olla hyvinkin todennäköistä, että henkilöstön vaihtuvuuden takia joudutaan kuvien/videon käyttöä rajoittamaan tulevaisuudessa. Voiko koko projektin kuvia enää käyttää yrityksen sivuilla? Saattaa olla hyvinkin työlästä vaikkapa leikata videosta jälkikäteen tiettyjä henkilöitä pois.

 

Hyvän castingin avulla kuviin saadaan esiintyjän mukaan tuoma kiinnostava ja luonteva persoona, jolla poiketaan massasta. Hyvä esiintyjä on joustava, positiivinen ja heittäytyvä, Esiintyjän ei välttämättä tarvitse olla ammattinäyttelijä tai edes hirvittävän kokenut, kyse on sopivan persoonan löytämisestä. Yrityksen oman henkilökunnan käyttö voi vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta budjetin, helppouden tai autenttisuuden kannalta. Totuus useimmiten on kuitenkin juuri päinvastainen. Ammattiesiintyjien avulla koko mainoksen elinkaaren kustannukset huomioiden kulut saattavat olla edullisemmat kuin yrityksen omaa henkilökuntaa käyttämällä. Aikataulut ja muut ovat joustavammin sovittavissa esiintyjien kanssa. Ja kameran edessä työkseen esiintyvä osaa luoda kuviin usein autenttisemman tunnelman kuin varsinaisesti kyseistä työtä tekevä henkilö.

Katariina Kaatrasalo

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa